Povezanost sociodemografskih obilježja s eksternaliziranim poremećajima u ponašanju adolescenata
Cilj je ovog istraživanja ispitati pojavu eksternaliziranih poremećaja u ponašanju adolescenata, uvažavajući sociodemografska obilježja ispitanika (vrsta škole, dob, spol, cjelovitost obitelji, opći školski uspjeh i odgojne mjere sprječavanja u prethodnoj školskoj godini). U istraživanju su sudjelovala 1342 učenika prvih, drugih, trećih i četvrtih razreda srednjih škola Hercegovačko-neretvanske županije. Izbor odjeljenja učinjen je slučajno. Dob ispitanika kreće se od 15 do 18 godina, pri čemu je prosječna dob ispitanika M = 16,2 godine (SD = 1,16). Učenici najčešće ostvaruju vrlo dobar školski uspjeh (42,8 %) s prosječnim uspjehom uzorka od 3,9 (SD = 0,86). Učenici su uglavnom uzornog vladanja (89,3 %). U svrhu prikupljanja podataka korišten je, uz prethodno odobrenje autora, Upitnik procjene rizičnoga ponašanja adolescenata (Livazović, 2011), koji je modificiran (skraćen) u preliminarnom istraživanju gdje se mjere eksternalizirani poremećaji u ponašanju (agresivnost, uporaba psihoaktivnih sredstava, elektroničko zlostavljanje, rizično spolno ponašanje, poremećaji u prehrani, apsentizam (markiranje) iz škole). Nalazi istraživanja pokazuju da eksternalizirane poremećaje u ponašanju u najvećoj mjeri manifestiraju učenici strukovnih škola, učenici s nižim školskim uspjehom, mladići te učenici starijeg uzrasta, dok s obzirom na cjelovitost obitelji nisu utvrđene statistički značajne razlike ni na jednoj od analiziranih dimenzija, osim u dimenziji izraženosti blagog devijantnog ponašanja, gdje učenici koji ne žive u cjelovitoj obitelji očituju izraženije blago devijantno ponašanje, u odnosu na učenike iz cjelovitih obitelji.